18 juni, 2018

Mildheid

midlheid

Gastblog en reflectievragen bij de deugd mildheid:

Gastblogger deze week is Patty Jongemaets, auteur van diverse prachtige Deugdenyoga boeken. Patty heeft deze nieuwe vorm van yoga (een combinatie van deugden en yoga) zelf ontwikkeld. Je kunt bij haar o.a. de Deugdenyoga Docentenopleiding voor volwassenen doen en de opleiding Deugdenyoga voor kinderen. Kijk ook op  www.dolfijnwellness.nl en www.deugdenyoga.nl.

“In mijn yogalessen gebruik ik de deugdenkaarten altijd. Om de twee tot drie weken trek ik een nieuwe deugdenkaart. Die beschrijving biedt me een bron van inspiratie voor mijn yogalessen. Ik bedenk wat de deugd me zegt, welke raakvlakken die heeft met andere deugden en dan komt de inspiratie vaak vanzelf. Ik zoek er een toepasselijk gedicht of verhaal bij, een meditatie , een visualisatie, toepasselijke yogahoudingen, affirmaties en soms een lied of filmpje.

Op verzoek van Annelies richt ik me deze week op de deugd Mildheid. Een deugd die me goed van pas komt als ik een ‘versnelde deugdenyoga opleiding’ geef. Hier blijkt best wel mildheid bij nodig. Vooral bij de cursisten naar zichzelf.

In een rap tempo leren ze wat de meerwaarde van Deugdenyoga is. Ook krijgen ze opdrachten om korte yogalessen aan elkaar geven. Ze leren van feedback die ze elkaar geven en van de eigen ervaring om voor de groep te staan. Vooral bij dat laatste komt mildheid goed van pas. Want er spreken spontaan allerlei innerlijke stemmen tegen hen, die negatieve dingen zeggen, zoals bijvoorbeeld ‘Het lukt je toch niet’ of  ‘Jij bent lang niet zo goed in de houdingen of lang niet zo creatief in het bedenken van oefeningen als de anderen’.
Hoe kun je dan met mildheid naar jezelf blijven kijken? Ten eerste door deze gedachten niet stom te vinden, maar positief naar jezelf te blijven. Je kunt tegen jezelf zeggen: ‘Die gedachten vallen mij nu op. Super. In plaats van boos op mezelf te worden dat ik mezelf bij voorbaat al niet goed genoeg vind, kan ik ervoor kiezen om negatieve gedachten te laten gaan’.

Hetzelfde ervaar ikzelf, wanneer ik iets wat ik had willen zeggen vergeet, of iets ‘fout’ uitleg, dan helpt mildheid me om de lat voor mezelf lager te leggen. Ik hoef het als docent niet 300% goed te doen en mijn cursisten in drie weken tijd mijn in jaren tijd opgebouwde ervaring mee te geven. Sterker nog, ik laat zien dat ‘fouten’ maken of dingetjes vergeten, menselijk is. Ik geef hen de ruimte om Deugdenyoga te ontdekken en op hun manier te doen. Mildheid helpt ons allemaal om in een positieve energie te blijven.

Voor mij persoonlijk is mildheid ook een tegenhanger voor boosheid en frustratie. Zoals in het boek Adempauze staat zijn deze emoties energieslurpers. Mildheid naar jezelf en anderen werkt dus energiebesparend. Het boek Adempauze raad ik je van harte aan:  het is een basisboek voor het ontwikkelen van een milde houding!

Reflectievragen:

  • Kijk de komende week eens naar je eigen innerlijke criticus (negatieve stemmen). Hoe kun je veroordelende gedachten ombuigen en mild zijn voor jezelf? Houd eens in de gaten wat dit met je energie doet.
  • Doe hetzelfde in contact met anderen: in plaats van je te irriteren of boos te worden, kun je eens stilstaan bij wat het effect is wanneer je met mildheid naar de persoon of situatie kunt kijken. Kijk maar eens of dat lukt.
  • En? Hoe reageer je nu op je zelf en naar anderen? Hoe is dit in het algemeen? Pas je mildheid vanuit jezelf vrij gemakkelijk toe? Of lukt het misschien wel naar anderen, maar minder goed naar jezelf? Of juist andersom?
  • Bedenk eens voor jezelf waarin je milder zou kunnen zijn naar jezelf. Of minder mild. Want ben je ook weleens te mild naar jezelf? Zoek altijd de balans.

Veel plezier! Het observeren mildheid heeft mij energie gegeven en vreugde. Ik ben benieuwd wat het bij jou doet.

Namasté – Patty

Bestel Het Deugdenspel of een Deugdenboek

Facebooktwitterlinkedin