04 september, 2017

Dienstbaarheid

Gastblog en reflectievragen bij de deugden dienstbaarheid

  • Hoe pas jezelf dienstbaarheid toe in je dagelijks leven?
  • Wanneer was jij voor het laatst dienstbaar?
  • Wat was de situatie op dat moment?
  • Stel je zou meer dienstbaar willen zijn, wat zou je dan daar deze week al voor kunnen doen?

Gastblogger van deze week is Daniella van Gent. Ze is ondernemer in het toerisme en de gastvrijheidsindustrie. (www.blueboat.nl, www.amsterdamcanalcruises.nl, www.wearhouses.nl) Deze week heeft zij de gastblog geschreven over de deugd Dienstbaarheid. In haar ondernemingen is deze deugd essentieel en onderdeel van het bedrijfs DNA.

Een mooie zomerse namiddag. “Zullen we nog even wat eten bij deze strandtent?” vraag ik. “Goed plan,” antwoordt mijn dochter.

Voordat we goed en wel zitten, komt de jonge serveerster al. “Voor mij de maaltijdsalade en voor mijn dochter graag de frietjes met een kroket.”

“Dat kan helaas niet mevrouw, dat valt onder het kindermenu.” Ik antwoord dat m’n dochter pas dertien is, en dat ze heel veel zin heeft in frietjes met een kroket. Ik vraag of het toch kan, als geld de kwestie is eventueel met bijbetaling. Maar de serveerster houdt voet bij stuk. “Het mag niet van mijn baas,” zegt ze uiteindelijk.

Mijn goede humeur is verdwenen. “Ik reken nu direct de drankjes bij je af en we gaan wel ergens anders eten.” Intussen graai ik naar mijn tas en pak ik mijn portemonnee. “Oké, oké, het is al goed mevrouw,” hoor ik haar gauw zeggen. “Heus, het is goed, voor deze ene keer mag het.” Ze loopt weg. Ik kijk mijn dochter aan en vraag, “Zei ze nou echt, voor deze ene keer?” Mijn dochter bevestigt dat. “Alsof ik hier ooit nog ga eten,” foeter ik nog een beetje na.

Ik besluit om een paar minuten de tijd te nemen, om weer tot mezelf te komen. Dan zeg ik tegen m’n dochter: “Lieverd, luister. Als je over een paar jaar oud genoeg bent om te gaan werken, en je wilt dat in de horeca doen, ga dan aan de slag in een restaurant waar ze plezier hebben in het bedienen van mensen. Want dienstbaarheid, je dienstbaar opstellen, dat is een vak apart. Mensen komen naar jouw plek toe, omdat ze zich gedurende een paar uur vrij en zorgeloos willen voelen. Je kunt dat gevoel bij die mensen aanwakkeren, zelfs vergroten, door ze aandacht te geven, ze aan te kijken, echt contact met ze te maken. Stel, ik was eigenaar van deze strandtent, dan zou het me geen ene mallemoer uitmaken: of ik nou 10, of 1000 kroketten op een dag verkoop. Liever die 1000 zelfs. Want als ik de mensen geef wat ze willen, dan blijven ze nog wat langer zitten, nemen ze nog een drankje. Trouwens, alles in het leven is dienstbaarheid. Of je nou naar de kapper gaat, de bakker, de slager, of de dokter. Er is altijd interactie tussen mensen, ongeacht of je de dienstverlener bent, of de ontvanger van de verleende dienst.”

Dagen later kan ik met mildheid op situatie terugkijken. De strandpaviljoenhouder gun ik in gedachten meer vreugde, en flexibiliteit in zijn ondernemerschap. De serveerster, ach ja, zij deed haar werk, met discipline en toewijding. Haar baas heeft wellicht ook een bepaald idealisme voor zijn zaak: ‘laat het hier niet verworden tot een veredelde snackbar!’

‘Iedereen kan groots zijn … want iedereen kan dienstbaar zijn,’  luidt het citaat op de deugdenkaart van Martin Luther King. Dienstbaarheid gaat volgens mij om de bereidheid om je te interesseren voor de ander. Om behulpzaam te willen zijn. Maar vooral om te beseffen dat de wereld niet alleen om jou draait.

Bestel de prachtige deugdenkaarten of het nieuwe Deugdenvriendjes Doeboek 

Facebooktwitterlinkedin
← Terug naar vorige pagina